ThommessenFlow Finn folk
Fagstoff

EU vedtar den 12. sanksjonspakken mot Russland

GETTYIMAGES 1314755602

Den 18. desember 2023 vedtok EU den tolvte sanksjonspakken mot Russland etter fullskalainvasjonen av Ukraina. Tiltakene retter seg særlig mot verdigenerende sektorer i den russiske økonomien, samt at det settes inn ytterligere tiltak for å hindre omgåelse av sanksjonene.

Pakken inkluderer forbud mot direkte eller indirekte import, kjøp eller overføring av diamanter, inkludert smykker fra Russland, strengere eksportrestriksjoner for flerbruksvarer (dual use), håndhevelse av oljepristaket, ytterligere restriksjoner på import av varer som genererer betydelige inntekter for Russland, som råjern, kobber og aluminiumstråder, folie og rør, og forbud mot import av flytende propan. Det er også gjort utvidelser av import- og eksportforbudene.

I tillegg er det foretatt en utvidelse av listen over sanksjonerte personer og enheter, som trer i kraft i Norge samtidig med oppdateringen av EUs konsoliderte liste.

Importforbud for diamanter

Diamanter er en viktig inntektskilde for Russland, og EU innfører derfor et forbud mot direkte eller indirekte import, kjøp eller overføring av diamanter fra Russland. Dette forbudet gjelder diamanter som har opprinnelse i Russland, diamanter som er eksportert fra Russland, diamanter som sendes gjennom Russland og russiske diamanter som blir bearbeidet i tredjeland. Forbudene innføres fra ulike tidspunktet for ulike typer diamanter, bearbeidinger og innfatninger/innsettinger.

Importforbud for flytende propan

I tillegg til det nevnte importforbudet for diamanter, er det vedtatt et nytt importforbud for visse typer flytende propan (LPG), som vil tre i kraft etter en 12-måneders overgangsperiode.

Krav om kontraktsklausuler for å forhindre videresalg til Russland

En praktisk nyhet verdt å merke seg, er kravet om at eksportører fra og med 20. mars 2024 kontraktsmessig skal forby videreeksport til Russland og videreeksport for bruk i Russland, av særlig sensitive varer og teknologi. Dette gjelder både ved salg, levering, overføring eller eksport til et tredjeland, med unntak av samarbeidsland. Eksportøren skal sikre at avtalen med motparten i tredjelandet inneholder tilstrekkelige sanksjoner i tilfelle brudd på avtalen.

Formålet med denne klausulen er å hindre at slike varer og teknologi blir fraktet til Russland og brukes i russiske militære aktiviteter. Klausulen omfatter blant annet varer og teknologi som er avgjørende for utvikling, produksjon eller bruk av russiske militærsystemene, samt luftfartsvarer og våpen. Det er ventet at ordningen vil bli utvidet til andre teknologier, og det vil være nødvendig for eksportører å justere sanksjonsklausuler i avtalemaler framover.

Håndhevelse og tiltak mot omgåelse og utvidelse av tjenesteforbudet

Tiltakene mot omgåelses av sanksjonene utvides. EU har lagt til 29 enheter på listen over de som direkte støtter Russlands militærindustri (oppført i revidert vedlegg IV til forordning (EU) 833/2014). Disse enhetene vil være underlagt strengere eksportrestriksjoner mht. dual use-varer, samt varer som kan bidra til teknologisk forbedring av Russlands forsvars- og sikkerhetssektor. For å hindre omgåelse av sanksjoner, gjelder restriksjonene også varer som eksporteres via tredjeland.

I tillegg er det nye omgåelsesregler som treffer russisk styre/eierskap i selskaper som tilbyr kryptolommebøker, kontoer eller oppbevaringstjenester til russiske personer og innbyggere.

Det eksisterende forbudet mot enkelte typer tjenesteytelse vil også utvides til å omfatte levering av programvare for bedriftsledelse og programvare for industriell design og produksjon.

Håndhevelse av oljepristaket

EU innfører strengere regler for å bekjempe omgåelse av oljepristaket. Dette omfatter blant annet en styrket mekanisme for deling av informasjon, som skal hindre at fartøyer og enheter som transporterer russisk råolje og petroleumsprodukter, kan skjule opprinnelse eller destinasjon av last.

EU har også besluttet å innføre varslingsregler for salg av tankskip til tredjeland. Hensikten er å gjøre salg og eksport mer gjennomsiktig. Melding til myndighetene skal inneholde identiteten til selgeren og kjøperen, og der det er relevant; inkorporeringsdokumentene til selgeren og kjøperen, inkludert aksjeinnehav og ledelse, samt IMO- nummer og Call Sign.

Rapporteringsplikt for EU-overføringer over EUR 100 000

Sanksjonspakken omfatter videre visse rapporteringskrav for overføring av midler ut av EU, som overstiger EUR 100 000. Kravene gjelder for juridiske personer etablert i EU, som eies direkte eller indirekte med mer enn 40% av juridiske personer etablert i Russland, av russiske statsborgere eller av fysiske personer bosatt i Russland. Varslingsplikten gjelder både enkeltoverføringer og der flere overføringer samlet sett overstiger terskelverdien på EUR 100 000.

De nye sanksjonsbestemmelsene er publisert i EUs Official Journal (Den Europeiske Unions Tidende).

Det forventes at Norge vil starte arbeidet med implementeringen av de nye sanksjonene på nyåret.

Kontaktpersoner