ThommessenFlow Finn folk
Fagstoff

Skjerping av innleiereglene og styrking av retten til heltidsarbeid

Getty Images 171144449

Regjeringen har vært aktiv på arbeidslivsfeltet siden den overtok styringen i oktober. Denne ukens to nye høringsforslag er i tråd med Hurdalsplattformen og regjeringens uttalte målsetting om å øke andelen faste, hele stillinger og begrense innleie fra bemanningsforetak i norsk arbeidsliv.

Styrking av retten til heltidsarbeid

Den 17. januar sendte Arbeids- og inkluderingsdepartementet ut et høringsforslag om styrking av retten til heltid. I høringsnotatet foreslås en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven som lovfester en heltidsnorm ved å slå fast at hovedregelen i norsk arbeidsliv er ansettelse i heltidsstilling. Videre inneholder høringsnotatet en plikt for arbeidsgiver til kunne dokumentere behovet for deltidsansettelser og til å drøfte slike ansettelser med virksomhetens tillitsvalgte.

Departementet foreslår videre å styrke fortrinnsretten for deltidsansatte. Etter arbeidsmiljøloven § 14-3 har deltidsansatte fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten foreslås utvidet til å også gjelde for "ekstravakter og lignende", og til å gjelde fremfor at arbeidsgiveren foretar innleie i virksomheten.

Endringer i regelverket for inn- og utleie

Høringsnotatet knyttet til endringer i regelverket for inn- og utleie fra bemanningsforetak ble sendt ut 19. januar. Forslaget gjelder kun inn- og utleie fra bemanningsforetak – reglene knyttet til produksjonsinnleie er ikke foreslått endret. Med hjemmel i arbeidsmiljøloven § 14-12 femte ledd foreslår departementet i første rekke å forskriftsfeste et forbud mot innleie fra bemanningsforetak på byggeplasser i Oslo, Viken og tidligere Vestfold. Ifølge tall fra NHO Service og Handel var prosentandelen innleide i Oslo i 2017 omtrent dobbelt så høy som landsgjennomsnittet i byggenæringen, og fagforeninger har estimert at andelen innleide arbeidstakere på enkelte byggeplasser i Oslo ligger på 35 prosent. Et forbud vil dermed kunne få store konsekvenser for organiseringen av arbeidskraft i byggenæringen i Oslo, Viken og tidligere Vestfold.

Tariffbundne virksomheter vil etter omstendighetene kunne unngå forbudet. Arbeidsmiljøloven § 14-12 annet ledd åpner for at virksomheter som er bundet av tariffavtale inngått med fagforening med innstillingsrett etter arbeidstvistloven kan inngå skriftlig avtale med tillitsvalgte om tidsbegrenset innleie. En forutsetning er at de tillitsvalgte til sammen representerer et flertall av den arbeidstakerkategori innleien gjelder.

Blant de mer generelle endringene i innleiereglene i arbeidsmiljøloven som er aktuelle, er oppheving av adgangen til innleie ved arbeid av midlertidig karakter, særlig sentral. Muligheten til å leie inn arbeidstakere for arbeid av midlertidig karakter er svært nyttig for mange virksomheter. Dersom alternativet vedtas opphevet, er arbeidsgiveres mulighet til å foreta innleie fra bemanningsforetak for de fleste praktiske formål begrenset til der det er snakk om "arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)", jf. arbeidsmiljøloven § 14-12 første ledd, jf. § 14-9 annet ledd bokstav b. Oppheving av adgangen til innleie ved arbeid av midlertidig karakter vil med stor sannsynlighet medføre vesentlig begrensning i omfanget av innleie, og samtidig øke bruken av midlertidige ansettelser knyttet til arbeid av midlertidig karakter, jf. arbeidsmiljøloven § 14-9 (2) bokstav a.

Departementet foreslår videre lovendringer som gir innleide arbeidstakere flere rettigheter. Dette inkluderer utvidelse av retten til å bli fast ansatt etter en viss periode som innleid til virksomheten, slik at retten gjelder i flere tilfeller og inntreffer etter kortere tid. Verdt å merke seg er også forslaget om en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven som nærmere regulerer grensen mellom innleie og entreprise. Behovet for en tydeliggjøring av grensen mellom innleie og entreprise ble først understreket av flertallet i Fougner-utvalget (NOU 2021:9 s. 20). Høringsnotatets forslag til nytt sjette ledd til arbeidsmiljøloven § 14-12 lyder slik:

"Ved vurderingen av om en oppdragsavtale mellom to virksomheter innebærer innleie, skal det særlig legges vekt på om oppdragsgiver har ledelsen av arbeidet og ansvar for resultatet. Andre relevante forhold er blant annet om det i hovedsak skal leveres arbeidskraft, om arbeidet skjer i nær tilknytning til oppdragsgivers virksomhet, om arbeidet dekker et vedvarende arbeidskraftbehov hos oppdragsgiver og om arbeidet skjer innenfor oppdragsgivers kjerne- eller hovedaktivitet."

Eventuelle brudd på de foreslåtte endringene vil kunne sanksjoneres av Arbeidstilsynet i form av pålegg og overtredelsesgebyr, jf. arbeidsmiljøloven § 18-6 jf. § 18-10. Arbeidsgivere bør i denne sammenhengen merke seg at Arbeids- og inkluderingsminister Hadia Tajik har varslet en praksisendring hos Arbeidstilsynet som innebærer hyppigere tilsyn og større bøter.

Høringsfristen for begge forslag er 19. april, og det er lite sannsynlig at vi vil se lovendringer før tidligst sommeren 2022.

Vår vurdering

Regjeringens høringsforslag viser at det etter all sannsynlighet vil komme betydelige begrensninger i virksomheters adgang til å engasjere arbeidskraft gjennom innleie fra bemanningsforetak og til engasjere deltidsansatte i fremtiden. Endringene kommer i tillegg til forslaget om å oppheve den generelle adgangen til midlertidig ansettelse i arbeidsmiljøloven § 14-9 andre ledd bokstav f, som allerede er lagt frem for Stortinget i Prop.35 L (2021-2022). Eventuell vedtakelse av de omtalte forslagene vil etter omstendighetene kunne ha betydelige implikasjoner for virksomheters fleksibilitet knyttet til organisering av arbeidskraft.

Ta kontakt med oss

Thommessen følger utviklingen på området tett og diskuterer gjerne hvordan din virksomhet kan innrette seg på best mulig måte.

Kontaktpersoner

Aktuelt