Logg inn
Fagstoff

Rederiskatteordningen: Flaggkrav innføres for inntektsåret 2025

GETTYIMAGES 909621522 1 1

Skattedirektoratet kunngjorde 23. september 2025 at det vil gjelde flaggkrav på selskapsnivå for inntektsåret 2025. Årsaken er at andelen EØS-registrert nettotonnasje i ordningen ble redusert gjennom inntektsåret 2024, og dermed ikke opprettholdt sammenlignet med 2023.

Reglene om flaggkrav i skatteloven § 8-11 innebærer at hvert enkelt rederi må opprettholde eller øke sin andel EØS-registrerte fartøy, sammenlignet med andelen de hadde enten per 1. juli 2005 eller ved senere inntreden i ordningen. Kravet om at selskapet må opprettholde eller øke andelen EØS-registrert tonnasje gjelder ikke så lenge selskapet har minst 60 prosent EØS-registrert tonnasje. Dersom et rederibeskattet selskap har bestemmende innflytelse over et annet rederibeskattet selskap skal andel EØS- registrert tonnasje beregnes samlet for selskapene. Flaggkravet gjelder kun for egen flåte — innleid tonnasje omfattes ikke.

Skattedirektoratet baserer sin vurdering på statistikk fra 797 aksjeselskaper og 78 deltakerfastsatte selskaper innenfor ordningen. Den samlede andelen EØS-flaggede fartøy falt fra 63,86 % i 2023 til 58,61 % i 2024, og utløser dermed flaggkravet på selskapsnivå for 2025.

Konsekvenser ved brudd

Brudd på flaggkravet innebærer at selskapet ikke lenger oppfyller vilkårene for rederibeskatning. Selskapet må da tre ut av ordningen, med mindre det innen en frist på to måneder gjenoppretter EØS-andelen tilstrekkelig. Denne fristen løper fra tidspunktet flaggkravet ble kunngjort, jf. skatteloven § 8-17 tredje ledd.

Rederibeskattede selskaper og konsern bør foreta en grundig vurdering av egen EØS-flaggandel for å påse at kravene etter rederiskatteordningen er oppfylt, og dermed unngå risiko for uttreden ved regelbrudd.

Se kunngjøringen på Skatteetaten sine nettsider.

Kontaktpersoner