Den 27. august 2024 publiserte Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) og Energidepartementet (ED) en ny veileder for kommunens behandling av konsesjonspliktige vindkraftanlegg på land. Den nye veilederen sikter på å samordne prosessene etter plan- og bygningsloven og energiloven i praksis.
Den nye veilederen kommer etter at endringene i plan- og bygningsloven og energiloven trådte i kraft 1. juli 2023. Endringene medførte et krav om at områder for vindkraftutbygging må være planavklart etter plan- og bygningsloven før det kan gis konsesjon til vindkraftanlegget etter energiloven. Planavklaringen gjøres vanligvis ved at kommunen vedtar en områderegulering for at arealet kan brukes til vindkraftanlegg.
Lovendringen innebærer at utbyggere må samarbeide med kommunen fra starten av et potensielt vindkraftprosjekt for å tidlig hensynta lokale interesser. Samtidig fordres det at NVE, som konsesjonsmyndighet, involveres tidlig.
Veilederen for konsesjonspliktige vindkraftanlegg behandler både prosessene etter plan- og bygningsloven og energiloven, og viser hvordan disse to prosessene kan gjennomføres og samordnes. Hensikten er også å vise hvordan kommuner, tiltakshavere, NVE og andre aktører kan bidra til effektive og gode prosesser for avklaringer av vindkraftutbygging på land.
Energilovforskriften § 3-1 angir hvilke vindkraftanlegg som er fritatt fra konsesjonsplikten, og kun behandles etter plan- og byggesaksreglene i plan -og bygningsloven. For disse mindre vindkraftanleggene er det utgitt en egen veileder.
Kort oppsummert er hovedpunktene fra den nye veilederen:
Del 1: En samordnet prosess for områdereguleringer og konsesjonsbehandling
Veilederens del 1 beskriver hvordan områderegulering for vindkraftanlegg i enkelte deler kan samordnes med en konsesjonsbehandling. Formålet er å sikre en raskere og mer effektiv utbygging ved å kjøre prosessene i parallell, herunder ved å hindre unødvendig dobbeltbehandling av plan– og konsesjonsmyndighet.
- Et hovedpunkt gjelder hvordan felles konsekvensutredninger gjør at man tidsmessig kan koordinere informasjonsopplegg, politisk prosess og vedtak i områdereguleringen og konsesjonsprosessen. Det er likevel ikke krav om slik samordning, og kommunen må i tillegg samtykke til at NVE koordinerer arbeidet.
- Det er heller ingen automatikk i at det gis konsesjon etter energiloven selv om det aktuelle arealet er planavklart til vindkraftutbygging av kommunen. Konsesjonsbehandlingen etter energiloven vil fortsatt bero på en bred samfunnsmessig avveining av de konkrete fordelene og ulempene. Når det er gitt konsesjon etter energiloven, er det innført begrensninger i kommunens adgang til å oppheve eller endre områderegulering for vindkraftanlegg.
- Etter at konsesjon er gitt, må tiltakshaveren utarbeide en detaljplan som beskriver hvordan vindkraftanlegget skal bygges og drives. Denne planen må godkjennes av NVE før byggestart.
Del 2: Innhold og utforming av planer og konsesjoner
Del 2 av veilederen angår innhold og utforming av områderegulering, konsesjon og detaljplan for hvordan vindkraftanlegg skal utformes.
- Det er særskilt redegjort for særreglene for områderegulering for vindkraftanlegg. Etter endringene kan kommunene kreve at tiltakshaver utarbeider områderegulering, som ellers er kommunenes eget ansvar.
- Områdereguleringen skal avklare de overordnede arealmessige forutsetningene som synlighet av turbiner, maksimal høyde og inngrepsfrie områder. De nærmere detaljene avklares i konsesjon med vilkår etter energiloven.
- I tillegg er det redegjort for hvordan vindkraftanlegg kan avsettes i kommuneplanenes arealdeler og regionale planer.
- Kommunene har myndighet til å stoppe private planforslag for vindkraftutbygging ved oppstart og underveis i planarbeidet.
Del 3: Regelverk og roller
Veilederens del 3 gir en oversikt over regelverk og roller i planprosesser etter plan- og bygningsloven, og konsesjonsbehandling av vindkraftverk i energiloven med tilhørende detaljplan.
- Denne delen skal synliggjøre rollefordelingen blant statlige, regionale og kommunale etater og sette deres plan og planstrategi i sammenheng.
- Reglene tilknyttet representanter for samiske interesser er også gjennomgått i denne delen.
- I kapittel 11 gjennomgås prosessen for private forslag til områderegulering for vindkraftanlegg der det ikke er lagt opp til tidsmessig samordning mellom plan- og konsesjonsprosessen, slik det er beskrevet i Del 1.
Oppdateringer av veilederen
Avslutningsvis nevnes det at veilederen kan oppdateres basert på praktiske erfaringer og tilbakemeldinger. Det juridiske rammeverket omkring vindkraftutbygging følges tett av Thommessen. Les mer om konsesjonsbehandling av landbasert vindkraft her.
KDDs og EDs egen pressemelding om den nye veilederen for kommunenes behandling av vindkraftutbygging kan leses her.
Spotlight
Vindkraft på land
Landbasert vindkraft er den produksjonsteknologien med lavest utbyggingskostnad i Norge, og Norge har noen av verdens beste vindressurser. Videre vindkraftutbygging blir derfor viktig for å avdekke den forventede økningen i det norske og europeiske kraftforbruket.
Les mer