Alle som tilbyr varer og tjenester til forbrukere og andre næringsdrivende bør holde seg oppdatert på markedsretten. Det kan imidlertid være vanskelig fordi regelverket stadig endres.
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Hver måned sender derfor våre eksperter ut et nyhetsbrev som oppsummerer de viktigste nyhetene og trendene på området, slik at du enkelt kan holde deg oppdatert.
Ønsker du å få neste utgave rett i innboksen?
- Meld deg på her (huk av for "forbruker og marked)
Her er våre utvalgte saker fra desember:
Markedsrådet opphever Forbrukertilsynets vedtak om fakturagebyr
Markedsrådet har opphevet Forbrukertilsynets forbudsvedtak mot parkeringsselskapene Onepark AS, APCOA Norway AS og Aimo Park Norway AS. Forbrukertilsynet mente parkeringsselskapene praktiserte fakturagebyr i strid med med finansavtaleloven. Fakturagebyrene ble dermed ansett som urimelige avtalevilkår etter markedsføringsloven. Det ble vedtatt ukentlig tvangsmulkt på til sammen 2,5 millioner kroner.
Flertallet i Markedsrådet konkluderte med at finansavtaleloven ikke kommer til anvendelse fordi gebyrene ikke er knyttet til et bestemt betalingsmiddel eller -instrument. Dermed manglet vedtakene lovhjemmel. Avgjørelsene er ennå ikke publisert.
Vår specialist counsel Julie Rasmussen Solli har delt sine tanker om saken i et innlegg på LinkedIn. Du kan også lese om at Forbrukerrådet reagerer kraftig på Markedsrådets avgjørelse her.
Ny veileder om barn og reklame
Forbrukertilsynet har publisert en ny veileder om reklame som kan ses og høres av barn. Veilederen samler og konkretiserer tilsynets praksis på et område som har fått økende oppmerksomhet de siste årene, særlig relatert til sosiale medier og kommersielt innhold rettet mot unge. Målet er å hjelpe næringsdrivende, markedsførere og influensere med å utforme reklame som tar særlig hensyn til barn, også når de ikke er den direkte målgruppen.
Veilederen gir praktisk veiledning i hvordan markedsføringslovens generelle bestemmelser, blant annet om god markedsføringsskikk og forbudet mot urimelig handelspraksis, skal forstås når barn kan eksponeres for reklamen. Den omtaler blant annet markedsføring som skaper kroppspress, bruk av skremmende eller seksualiserte virkemidler, konkurranser der barn påvirkes til å delta, og «løp og kjøp»-budskap som spiller på barns påvirkelighet.
Veilederen finner du her.
Forbrukertilsynet konkluderer med at AutoSync har brutt markedsføringsloven
I forrige nyhetsbrev skrev vi om at Forbrukertilsynet opprettet tilsynssak mot AutoSync etter at selskapet varslet dobling av månedsprisen på sitt bombrikke-abonnement. Tilsynet har nå konkludert med at Autosync brøt markedsføringsloven ved ikke å gi klar nok informasjon om prisøkningen i e-posten til kundene, og ved å gjøre det vanskelig å si opp avtalen for kunder som ikke aksepterer prisøkningen.
Selskapet har informert om at de vil sende ut en ny e-post til kundene, med tydelig og fremhevet informasjon om prisøkningen, og endre nettsiden slik at det blir enklere å si opp avtalen. Forbrukertilsynet har varslet at de vil avslutte saken når AutoSync har gjennomført de avtalte tiltakene.
EU foreslår endringer i cookie-regelverket
EU-kommisjonen har foreslått endringer i cookie-regelverket for å redusere irriterende samtykkebannere. Forslaget er en del av «Digital omnibus»-pakken, EU-kommisjonens initiativ for forenkling av digitale regler. Forslaget innebærer en løsning som lar brukere lagre cookie-samtykke i nettleseren, via en teknisk standard som nettsider automatisk må respektere.
Etter forslaget skal nettsider ikke kunne be om nytt samtykke før seks måneder etter et avslag. Det foreslås også at samtykke ikke lenger skal kreves for cookies som er nødvendige for å bruke en tjeneste, eller når nettsiden kun måler egen trafikk uten tredjepartsdeling. Endringene moderniserer reglene for bedre brukeropplevelse, samtidig som GDPRs kjerneprinsipper beholdes.
Les om pakken som forslaget er en del av her.
Julie Rasmussen Solli
Amalie Hauge Pedersen
Tina Leikvoll Flaglien