Logg inn
Fagstoff

Ny prinsipputtalelse om kantinebidrag og MVA i lys av ISS-dommen

Getty Images 1046162372 1

Skattedirektoratet har i en prinsipputtalelse 16. desember 2025 informert at Skatteetaten vil innrette seg etter føringene i Oslo tingretts dom av 11. juni 2025 der skattemyndighetens vedtak om fastsetting av merverdiavgift på kantinebidrag overfor ISS Facility Services AS ("ISS-dommen") ble opphevet som ugyldig.

Direktoratet instruerer Skatteetaten til å se bort fra senere års innstramminger i praksis knyttet til avgiftsfritaket for kantinebidrag i management risk-tilfeller, slik at det nå foreligger en avklaring av hva som vil være korrekt avgiftsbehandling fremover. Berørte bør sørge for å korrigere avgiftsbehandlingen og fremsette krav om refusjon av uriktig beregnet og betalt merverdiavgift innen tidsfristene som gjelder for dette.

Bakgrunn

Finansdepartementet informerte i en tolkningsuttalelse 29. juni 2001 at kantinebidrag som betales av en bedrift til en kantineoperatør for å finansiere kantineoperatørens kostnader knyttet til drift av en bedriftskantine, kan behandles som avgiftsfri driftsstøtte, forutsatt at kantinebidraget ikke er direkte knyttet til reduksjon av prisene i kantinen eller antall serverte måltider. Skattedirektoratet klargjorde i tre bindende forhåndsuttalelser – BFU 83/02, BFU 54/03 og BFU 51/08 – at dette skulle praktiseres slik at det gjaldt uavhengig av driftsmodell, dvs. både når kantineoperatøren kun leverte en driftstjeneste (såkalte "management fee") og når kantinen ble drevet for kantineoperatørens egen regning og risiko (såkalt "management risk"), og uavhengig av om betaling for mat og drikke ble oppkrevd direkte fra brukerne eller via lønnstrekk fra deres arbeidsgiver.

Denne lovforståelsen ble praktisert av Skatteetaten og næringslivet uten unntak helt frem til Skattedirektoratet i juni 2020 informerte at avgiftsfritaket ikke lenger skulle gjelde for "management fee"-tilfellene, og så i BFU 1/2022 informerte at det heller ikke skulle gjelde i "management risk"-tilfellene der betaling for mat og drikke ikke ble oppkrevd direkte fra brukerne av kantinen. Sistnevnte ble også lagt til grunn av direktoratet et par år senere i BFU 15/24, og i enkelte vedtak fra skattekontorene og Skatteklagenemnda. Avgiftsfritaket var dermed avgrenset til å gjelde "management risk"-tilfellene der betaling for mat og drikke ble oppkrevd direkte fra brukerne.

Skattedirektoratets instruks om endring av praksis resulterte blant annet i at skattemyndighetene iverksatte kontroll og fattet vedtak om fastsetting av merverdiavgift overfor ISS Facility Services AS ("ISS") knyttet til kantinebidrag oppkrevd av ISS i "management fee" og "management risk" tilfeller i perioden 2018-2023. ISS mente vedtak var i strid med gjeldende rett og reiste søksmål mot skattemyndighetene for å få vedtak opphevet som ugyldig.

I dom av 11. juni 2025 kom Oslo tingrett til at vedtaket var basert på uriktig lovforståelse. Domstolen la til grunn at det forelå en konsekvent forvaltningspraksis for at kantinebidrag kan behandles som avgiftsfri driftsstøtte uavhengig av drifts- og betalingsmodell, og at denne forvaltningspraksisen er basert på en lovforståelse som ligger innenfor lovens ordlyd. Skattemyndighetens vedtak ble derfor opphevet og ISS tilkjent fulle sakskostnader. Staten anket ikke, og dommen ble derfor rettskraftig 26. august 2025.

Ny prinsipputtalelse med avklaringer i lys av ISS-dommen

Skattedirektoratet har nå publisert en ny prinsipputtalelse for å klargjøre sitt syn på gjeldende rett, der direktoratet i stor grad aksepterer de føringer som følger av ISS-dommen og instruerer Skatteetaten til å se bort fra senere års innstramminger i praksis knyttet til avgiftsfritaket for kantinebidrag i management risk-tilfeller. Konkret innebærer dette følgende:

  • Kantinebidrag kan behandles som avgiftsfri driftsstøtte i management risk-tilfeller selv om betaling for mat og drikke ikke oppkreves direkte fra brukerne av kantinen. Betaling for mat og drikke kan for eksempel oppkreves fra brukernes arbeidsgiver som så eventuelt foretar lønnstrekk hos den ansatte.
  • Kantinebidrag kan behandles som avgiftsfri driftsstøtte i "management risk"-tilfeller så fremt kantineoperatøren kjøper inn mat og drikke slik at kantineoperatøren har risiko knyttet til innkjøpt mat og drikke. Vilkåret anses oppfylt både der kantineoperatøren fakturerer bedriftskunden for salg av mat og drikke til de ansatte etter avtalte priser, for eksempel en fast pris per lunsjrett, mens bedriftskunden foretar lønnstrekk ("management risk fastpris"), og der kantineoperatøren fakturerer bedriftskunden for innkjøpt mat og drikke med et påslag, uavhengig av antall serverte måltider ("management risk volumpris").
  • Kantinebidrag kan behandles om avgiftsfri driftsstøtte i management risk-tilfeller så fremt det kun dekker faste kostnader hos kantineoperatøren. Dersom kantinebidraget også dekker råvarekostnader, så anses støtten direkte knyttet til reduksjon av prisene i kantinene og da faller den utenfor avgiftsfritaket og blir ansett som vederlag for avgiftspliktige tjenester.

Skattedirektoratet legger til grunn at disse klargjøringene er i samsvar med ISS-dommen, og at praksis derfor skal innrettes iht dette.

Direktoratet fastholder sin uttalelse av 26. juni 2020 om at kantinebidrag ikke skal kunne anses som avgiftsfri driftsstøtte i management fee-tilfeller. Altså der bedriftskunden selv kjøper inn mat og drikke, slik at kantinen drives for bedriftskundens (og ikke kantineoperatørens) regning og risiko. Direktoratet gir ikke uttrykk for noen vurdering av om dette er forenelig med gjeldende rett, i lys av den forvaltningspraksis som foreligger om det motsatte i perioden 2001-2020. Direktoratet gir heller ikke uttrykk for noen vurdering av om standpunktet er forenelig med de føringer som er gitt i ISS-dommen om når en endring av praksis eventuelt kan medføre endring av gjeldende rett. Dette fremstår som en svakhet ved prinsipputtalelsen.

Oppsummert innebærer dette at skattemyndighetene fremover vil akseptere at kantinebidrag behandles som avgiftsfri driftsstøtte i alle management risk-tilfeller, dvs. i alle tilfeller der kantineoperatøren kjøper inn mat og drikke slik at kantinen drives for kantineoperatørens regning og risiko, så fremt kantinebidraget ikke er større enn at det kun dekker kantineoperatørens faste kostnader knyttet til drift av kantinen.

Det er gode nyheter at skattemyndighetene vil følge føringene som er gitt av Oslo tingrett i ISS-dommen knyttet til management risk-tilfellene ved å frafalle senere års innstramminger knyttet til avgiftsfritaket, slik at det nå foreligger en avklaring av hva som vil være korrekt avgiftsbehandling fremover.

Dette gir økt forutsigbarhet og bedre og mer rettferdige rammevilkår for leverandører og innkjøpere av kantinetjenester. Thommessen ved partner og advokat Bjørn Christian Lilletvedt Tovsen har ført saken for domstolene og vil rette en særlig takk til ISS for tillitten og for at ISS har tatt kampen mot Skatteetaten for å klargjøre rettstilstanden til gunst for kantine-Norge.

Både innkjøpere og leverandører av kantinetjenester bør sørge for at tidligere uriktig avgiftsbehandling korrigeres slik at krav om refusjon av uriktig beregnet og betalt merverdiavgift kan fremsettes innen tidsfristene som gjelder for dette.

Kontaktpersoner